Der hvor det er aktuelt, tilbyr vi målrettet miljøarbeid på tvers av arenaer for å jobbe mot mer inkludering i hverdagen. Andre ganger jobber vi kun på skolen for å gjøre den så motiverende og aktuell for den som er fraværende. Ofte kan det være en ubehandlet sensitivitet hos den fraværende som trenger en tilpasning utenom det en er vant med. Slik vi ser det er barnet som det er, men vi kan jobbe for forandringer i miljøet som bidrar til at barnet mestrer og utvikler seg.
Ufrivillig skolefravær
Vi har lang erfaring med hele spekteret innen autismefeltet. Vi har jobbet med økt inkludering og individuell tilpasning i skole, hjemme/bolig, arbeid, fritid og opp mot de behov en har innen velferdsystemet. Som nevnt tidligere, så har vi lang erfaring med å jobbe med de som trenger mer tilrettelagt bistand enn det en vanligvis blir tilbudt, i en kortere eller lengere periode.
Der hvor det er aktuelt, tilbyr vi målrettet miljøarbeid på tvers av arenaer for å jobbe mot mer inkludering i hverdagen. Andre ganger jobber vi kun på skolen for å gjøre den så motiverende og aktuell for den som er fraværende. Ofte kan det være en ubehandlet sensitivitet hos den fraværende som trenger en tilpasning utenom det en er vant med. Slik vi ser det er barnet som det er, men vi kan jobbe for forandringer i miljøet som bidrar til at barnet mestrer og utvikler seg.
Det er helt vanlig at skoler har elever som fremviser utfordrende atferd og det er mange som kan bistå med ekspertise. Vi i HAVA tilbyr vår ekspertise i form av veiledning og samarbeid via hands on arbeid med eleven/e og er med i situasjonene som oppstår slik at vi kan jobbe med dem sammen der det skjer. Vi har bred erfaring med barn og ungdom med og uten diagnoser, på skolen eller i alternative undervisningsløp. Vi har spesielt fokus å se den utfordrende hendelsen i et tidslinjeperspektiv, hvor vi ser på forebyggende faktorer og hva skolen kan gjøre for at en eventuell neste gang, ikke oppstår eller håndteres bedre. Kan det være at man feks ikke trenger mer ressurser, men at en enkel omorganisering, miljøendring og kompetanseheving kan gi ønskede resultater? Slik veiledning foregår etter individuelle avtaler i store eller små format og vårt mål er alltid at vi raskest mulig skal overføre tilstrekkelig kompetanse så skolen selv mestrer igangsatte tiltak.
Vi samarbeider med alle typer skoler innenfor områdene utfordrende atferd, vegringsproblematikk og ufrivillig skolefravær. Med over 20 års erfaring fra skolesektoren har vi opparbeidet oss mye kunnskap om hvor man starter arbeidet med å endre elevers skolehverdag. Vi er oppdatert på gjeldende lovverk og har alltid et forebyggende fokus, men også strategier for hva skolen kan gjøre når forebygging ikke er tilstrekkelig og situasjoner allikevel oppstår. Kontakt oss for et uforpliktende møte hvor vi sammen kan finne ut om vi kan løse utfordringer og snu negative trender til mestring.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit tortor eu egestas morbi sem vulputate etiam facilisis pellentesque ut quis conetur dolor sit.
Om det brenner på dass